Jehan Alain (1911-1940), disciple au Conservatoire e.a. de Paul Dukas (composition) et de Marcel Dupré (orgue) est issu d'une famille de musiciens, près de Paris.

 

En 1936 il remporte le prix de composition des Amis de l’Orgue. Ses œuvres affichent une influence littéraire ainsi que l'influence du chant grégorien, de la musique ancienne, de l'impressionnisme, du jazz et de rythmes extra-européens. Se détournant du style romantique-orchestral, en synthétisant des éléments du classicisme français et du romantisme, son traitement de l'orgue est comparable à celle, raffinée et intime, de la musique de chambre.

 

Non seulement l'interprétation, mais aussi une l’analyse musicale des œuvres pour orgue de Jehan Alain a été jusqu'à présent difficile en raison d’une part de sa mort prématurée à la guerre et d’autre part en raison de l'absence d'une édition critique. Coïncident avec le Centenaire de la naissance du compositeur cette nouvelle édition critique en trois volumes est la première édition qui se base sur toutes les sources découvertes et rassemblées ces dernières années. L'éditeur, un chercheur de renommée internationale, est également l’interprète et biographe de Jehan Alain.

 

Volume I :   Œuvres publiées du vivant du compositeur - Works published during the composer’s 

                   lifetime and works intended for publication, BA 8428

Volume II :  Œuvres posthumes - Posthumous Works - Fantasias, short dances and marginalia, BA 8429

Volume III : Œuvres posthumes - Posthumous Works - Suite, Intermezzo, Trois Danses, BA 8430

 

Avant-propos en français, anglais et allemand, rapport critique en anglais pour chaque volume.

 

Volume I : Pas de distribution autorisée en USA, France, Italie et Espagne

 

CHOIR & ORGAN, 11/2011 (Stephen Farr)

This edition is an important milestone, and that for simple reasons of completeness alone it is an essential purchase for any player who takes this repertoire seriously. […] Schauerte-Maubouet’s editorial apparatus is full (and easier to follow than the Critical Notes which Leduc put out in 2001) and, like her prefatory remarks to each score, merits careful reading and consideration. There is absolute clarity about which MS of each work is being used as the primary source, which helps immensely when hacking through the thickets of the more difficult editorial issues.

 

 

ORGANISTS REVIEW  - Alain – Complete Organ Works (mai 2012)

Helga Schauerte-Maubouet is highly regarded as a performer of Jehan Alain's organ works. Her edition of these pieces, released by Bärenreiter in 2011 to coincide with the 100th anniversary of Alain's birth, is equally creditable in the detailed preface to the first volume of this collection, Schauerte-Maubouet outlines the progress of previous editions of these works, revealing her own failed attempt in 1989 to convince Leduc of the necessity of a complete edition, which she says “in collaboration with Marie-Claire Alain, would [have been] based on the critical examination of the newly inventoried sources [discovered in 1987 by the editor]”. Evidently Schauerte-Maubouet found the edition subsequently prepared by the composer's illustrious sister for release between 2001 and 2003 insufficient, hence the present publication.

 

The results of Schauerte-Maubouet's efforts is an excellent edition that takes into account all available sources in a critical and comparative fashion. Editorial methods are clearly explained in the introductory text and the critical report, manuscript sources are described and discussed in details and earlier editions are also taken into account. Further to this, a great deal of information about the pieces, such as the context of their creation and details regarding their interpretations, is proposed by the editor.

 

This is a thoroughly researched scholarly piece of work and is therefore to be counted an invaluable addition to the library of any organist wishing to make serious study of the work of this great twentieth-century composer. David Newsholme

On n'a jamais abattu une force spirituelle par la persécution. C'est dans la douleur que naît la force véritable.